Zarządzanie zespołem może wydawać się proste, ale czy naprawdę jest? Z jednej strony ważne jest, abyś znał swoje cechy, by odpowiednio je rozwijać w zgodzie ze swoimi wartościami i przekonaniami, a z drugiej strony warto także poznać osobowość swoich ludzi. Dlaczego? Aby nie wykonywali zadań, które są nieodpowiednie dla nich. Okazuje się, iż wyższe efekty uzyskujemy wówczas, kiedy doskonalimy posiadane cechy, niż wtedy, kiedy staramy się zasadniczo zmieniać własną osobowość! Poznanie samego siebie, rozumiane jako proces ciągły, można uznać za istotny warunek skutecznego zarządzania sobą, a także innymi. P. Drucker proponuje, aby liderzy poznawali swoje silne strony i konsekwentnie je rozwijali.
Pewnie przyznasz rację, że najtrudniejsze jest zarządzanie sobą samym. Dlaczego?
Widzimy siebie całkiem inaczej niż innych ludzi oraz oceniamy siebie łagodniej niż innych. Często w naszych działaniach nie patrzymy na siebie realistycznie. Nie wiem, czy się zgodzisz, ale czasami mam wrażenie, że jesteśmy wobec siebie za bardzo pobłażliwi, czasami za bardzo krytyczni. Może pojawić się jedna z deformacji - egotyzm atrybucyjny, czyli tendencja do wyjaśniania własnych zachowań w pochlebny dla siebie sposób. W szczególności własne sukcesy są wyjaśniane czynnikami wewnętrznymi, porażki zaś – czynnikami zewnętrznymi.
Zdarzyło Ci się kiedyś powiedzieć, że coś nie wyszło ponieważ ktoś się spóźnił z terminem - a może Ty mogłeś się zabrać za wykonanie projektu wcześniej. Albo nie dotarłeś gdzieś na czas z powodu innego kierowcy, czy złej pogody. A gdybyś wstał 15 minut wcześniej może byś zdążył. Ha! Myślę, że każdemu się to zdarzyło przynajmniej raz w życiu. 😊 Ludzie z reguły przypisują sobie sukcesy, a porażki chętniej przypisują sytuacji, czasami jednak upatrują ich przyczyny w samych sobie.
A może słyszałeś o takim zjawisku jak egocentryzm atrybucyjny? Jest to przecenianie własnego wkładu w jakiś wynik osiągany wspólnie z innymi osobami. Może zauważyłeś to w pracy zespołowej? Głównym mechanizmem odpowiedzialnym za to zjawisko jest większa łatwość przypominania sobie działań własnych niż partnera.
Właśnie myślę, że warto spojrzeć na siebie realistycznie, z boku. Wtedy będziesz mógł zauważyć problemy, wyzwania jakie Cię otaczają i nie będziesz mógł zacząć efektywnie sobą zarządzać.
Przechodzimy płynnie do meritum dzisiejszego wpisu – jak efektywnie zarządzać sobą samym?
POSTARAJ SIĘ ZROZUMIEĆ INNYCH
Co to znaczy? Wejdź w buty osób, z którymi pracujesz. Poczuj się jak oni! Jest wiele liderów, którzy są zarozumiali, brakuje im pokory, mają tendencje autokratyczne i potrafią tylko rozkazywać. Warto stanąć czasem po drugiej stronie. Tam jest odpowiedź, czego potrzebują ludzie! 😊
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Zarządzanie sobą i odpowiedzialność jest ze sobą ściśle powiązane! My sami jesteśmy odpowiedzialni za nasze działania i decyzje. Życiowe wybory, działania i decyzje wymagają od nas dyscypliny oraz charakteru. Kiedy tego brakuje to może dojść do utraty kontroli - ponoszą nas emocje, jesteśmy w stanie zrobić i powiedzieć coś czego później żałujemy.
CIERPLIWOŚĆ
Wybieganie myślami naprzód, podejmowanie za szybkich decyzji, niecierpliwość, szybkość - super, wybiegasz w przyszłość i to może ci dać świetne rezultaty i pozwoli ci być dobrym liderem. Jednak może to także sprawić, że za daleko wybiegniesz w przyszłość, skoncentrujesz się na zbyt odległych celach – a to może doprowadzić Cię do porażki. Nie jesteś w stanie pięcioletnich celów zrealizować w miesiąc, nie jesteś w stanie w jeden dzień zbudować efektywny zespół, nie jesteś w stanie w jeden tydzień zmienić swoich nawyków i wypracować chociażby cierpliwości. Wszystko wymaga czasu – bycie dobrym, efektywnym, skutecznym liderem również, a może przede wszystkim.
Wydaje nam się, że otoczenie przyzwyczaja nas do szybkich działań, natychmiastowych rezultatów - obiad w 5 minut, płatki błyskawiczne, minus 5 kilogramów w tydzień (…) Jednak stając się błyskawicznie efektywnym liderem, błyskawicznie przestaniesz nim być.
Czasami możesz zwolnić i być razem ze swoimi ludźmi.
Widzisz jak ważne jest odpowiednie zarządzanie sobą - dopiero wtedy możesz przejść do zarządzania zespołami. Zastanów się nad czym dokładnie musisz popracować, zaplanuj to i działaj - tylko pamiętaj nie za szybko! 😊
A jak zarządzać zespołem i go budować sprawdzisz TUTAJ!